Helseministeren ønsker å begrense retten til selvbestemt abort

 

 

Dagbladets nettavis skriver i dag om jentefostere som blir abortert.

Studie viser nedgang i norsk-indiske jentefødsler

Forskere mener grunnen kan være at jentefostre bevisst blir valgt bort.

Helseminister Anne-Grete Strøm Erichsen (Ap) er overrasket over funnene og sier hun vil varsle helsetilsynet om saken.

– Dette er overraskende tall. Å ta bort et friskt barn fordi det har feil kjønn, det er sånn at en nesten ikke kan tro det. Kjønnsselektiv abort er fullstendig uakseptabelt. Likeverdigheten mellom kjønnene er helt grunnleggende, sier Strøm Erichsen.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2012/01/09/nyheter/innenriks/fodsler/befolkning/kjonn/19721495/

 

Dette må faktisk være opp til den enkelte kvinne å velge selv. Om en kvinne ønsker å ta abort fordi fosteret har feil kjønn, fordi fosteret har downs syndrom eller på noen annen måte er handikappet, eller om hun ønsker å ta abort fordi hun ble voldtatt (det ene utelukker for øvrig ikke det andre), må være opp til en hver enkelt kvinne selv å velge og bestemme.

I det en begrenser denne retten til selvbestemt abort vil det være et lite skritt for en annen regjering senere å begrense den rette ytterligere. Her må en heller bekjempe slik ekstreme holdninger som finnes i enkelte miljøer, hvor en ser på guttebarn som mer verdifulle enn jentebarn.

Jeg har for øvrig sendt en mail til helseministeren angående dette. Nå tror jeg hun har så mye annet at det ikke blir tid til å besvare små mailer som dette, men likevel spent på svar.

 

Når jeg er inne på temaet selvbestemt abort for øvrig… Jeg mener kvinner som ønsker å ta abort burde få en psykolog-samtale først. Ganske enkelt fordi det kan være godt å få hjelp med å sortere tankene rundt dette. Ikke bare rundt selve aborten, men også hva andre kan tenke om det, hvordan en skal håndtere hva andre rundt en kan komme til å si. Men det kan også være de som har tanker rundt selve aborten. Uansett skader det ikke å få en samtale med psykolog først. Da vet også de som opplever depresjon i etterkant hvem de kan kontakte og prate med, hvis aborten skulle være vond for de. Dette gjelder de færreste av de færreste, de fleste som tar abort går det bra med.

Videre mener jeg vi burde utvidet retten til selvbestemt abort til å gjelde til uke 18. Det finnes ingen medesinske grunner til å ikke utvide retten til selvbestemt abort til uke 18 fremfor å ha nemnder der forskjellige leger sitter og skal ta en avgjørelse på hvem som har rett til å ta abort og hvem som skal nektes abort. I Sverige har de rett til selvbestemt abort frem til uke 18. Enkelte kvinner reiser faktisk dit for å ta abort fremfor å gå gjennom en nemnd. Ikke fordi de ikke skulle få innvilget abort, 95% av alle abortene som går til nemnder før grviditetsuke 18 bli innvilget. Det er det å bli gjennomgått og dømt av andre som er slitsomt. Da er det lettere å ta det valget selv og ta en tur over grensen.

6 kommentarer

  1. Da jeg en gang sto der og måtte velge om jeg skulle ta abort eller ei, så var det en diskusjon oppe i media om man skulle utvide retten til selvbestemt abort til uke 16. Hadde jeg ikke vært midt oppe i det selv, så hadde jeg nok falt ned på at det ville være en god ide. Men da slet jeg med så mange tanker. På den ene siden skjønte jeg at dette barnet ikke ville få et slik liv jeg ville gi det, fordi det var en mann inni bildet som var sterkt imot (og der ligger det jo også en helt annen historie). Jeg visste jo allerede i uke 4 at jeg var gravid og jeg visste at jeg kunne tenke fram til uke 11, men da burde jeg ha tatt en avgjørelse hvis jeg skulle rekke det innen uke 12 som jeg visste var fristen. Hadde jeg hatt muligheten til å tenke enda lenger, så hadde jeg gjort det. Kort tid etter uke 12 er det faktisk mulig å kjenne bevegelsene til fosteret som «bobler» i magen. Jeg VET at lenger tid blant annet derfor ville gjort det enda tøffere for meg å ta avgjørelsen. Men jeg hadde nok til syvende og sist kommet fram til samme avgjørelse, fordi det var den rette. Men jeg hadde utsatt til siste liten før jeg hadde klart å bestemme meg. Så jeg må nok si at jeg synes uke 12 er fint.

    Nå vet jeg at de praktiserer unntak fra regelen dersom det er gode grunner til det og kan gjennomføre abort etter uke 12. De aller fleste kvinner vet at de er gravide i løpet av uke 5, senest uke 6, og da har de fremdeles god til å bestemme seg. Det er valget som er det vanskelige og man kommer uansett ikke videre i prosessen før valget er tatt og aborten er gjennomført. Derfor synes jeg uke 12 er helt fint, for kvinnens skyld.

    • Jeg synes det høres ut som du har gjort deg noen gode tanker om det her. :)

      Jeg har en venninne, eller vel, det er noen år siden sist vi hadde kontakt nå, men likevel… Hun ble gravid og oppdaget ikke det før lenge etter fristen (over 18 uker etter). For all del, hun er (var!) overvektig, men likevel. Ikke alle kvinner oppdager graviditeten «i tide».

      Å begrense valgfriheten støtter jeg ikke. Den må heller utvides, både slik at kvinner kan ta mer informerte valg og slik at en kvinne kan ta det valget helt på egen hånd så langt det er mulig (frem til uke 18).

    • Jeg synes uke 12 er helt fint. Det er uhyre sjeldent at det oppdages senere enn det. Jeg har foresten ei venninne som oppdaget det når det bare var et par måneder igjen. HELT UTROLIG spør du meg. Nå er hun verdens lykkeligste mor til en nydelig liten gutt.

    • Flere kvinder vil have sen abort

      Antallet af kvinder, der søger om tilladelse til at få en abort efter 12. uge er stigende. Misdannelser og alvorlige sygdomme er årsagen.

      Der bliver født færre børn uden nyrer, Downs syndrom, alvorlige misdannelser i hjernen eller andre dødelige sygdomme. For antallet af kvinder, der ansøger om tilladelse til at få en abort er steget. Det viser Abortankenævnets årsberetning for 2010, der netop er offentliggjort.

      «Det er min opfattelse, at stigningen i antallet af ansøgninger skyldes nakkefoldsscanningen i 12-13. graviditetsuge og misdannelsesscanningen i uge 19, hvor der undersøges for misdannelser og alvorlige sygdomme,» siger Abortankenævnets formand, dommer Leon Fredgaard til tv2.dk.

      Rapporten viser nemlig, at de fleste ansøgninger kommer lige efter uge 13, hvor nakkefoldsscanningen bliver foretaget. Derefter falder antallet af ansøgninger kraftigt og stiger så igen efter uge 19, hvor den såkaldte misdannelsesscanning bliver foretaget.

      kilde: http://go.tv2.dk/articlekrop/id-41240661:flere-kvinder-vil-have-sen-abort.html

  2. Hej! Vad roligt att du börjat blogga :D *tackar Önskemor för tipset*

    En av mina nära vänner fick ett MA (missed abortion, där fostret dött i magen men inte spontant kommit ut utan kroppen fortsätter tro att den är gravid) i vecka 15-16. Ut kom en liten kille, ungefär 13 cm lång, klart definierbar, med blåaste blå ögonen, röda läppar och tio fingrar/tår. I det läget var han i mina ögon ett barn, även om han medicinskt fortfarande var ett foster.

    Med det i bakhuvudet så tycker jag att abort så sent som vecka 18 – upp till 22 med socialstyrelsens medgivande – blir lite obehaglig.

    Samtidigt är det så svårt med aborter. Jag anser att det är kvinnas rätt att välja, alltid. Så jag är motstridig ;)

    Ser fram emot att läsa vad mer du har på hjärtat!

    • M-mm. Håller med dig om att det alltid måste vara kvinnans rätt att välja. Jag tycker också att man borde haft en timme med psykolog att prata med innan man får abort. Både för att förbereda en inför själva processen, men också för att hjälpa en med att få tankarna på plats, hjälpa en med att tänka över sitt val så att en inte blir sittande ensam med eventuella tankar i efterkant.

Legg igjen en kommentar

