En tøff kamp bak kulissene

Copyright Timothy Allen - No reproduction without permission of the photographer

 

 

I dag morges leste jeg om Abid Raja i Dagbladet, som sto opp mot disse ekstreme kreftene som ønsket å så vel ekstremisere muslimer som gruppe her i Norge, så vel som å skape inntrykk overfor det norske samfunn at muslimer flest er ekstremister. Abid Raja fikk med det lite støtte, til å begynne med. Han er en mann som er som muslimer flest, en person som jobber hardt, lever et vanlig liv, stiller opp i sitt nærmiljø og forsøker å være en ressurs for samfunnet. Uavhengig av hvor han er født hen eller hva han tror på så føler han seg som en del av samfunnet vårt. Slik er det for de fleste muslimer i dette landet. Problemet er at å være “normal” gir deg ingen overskrifter. Å være ekstrem gir deg store headlines derimot (den videoen ga den ekstremistgruppen fire overskrifter hos dagbladet i går). Det gjør at folk, uten å være klare over det, assosierer muslimer med terrorisme.

Problemet er at jeg er ikke en muslim. Jeg når ikke frem til slik ekstremistiske elementer. De oppfatter meg bare som en som ikke skjønner eller en gang vet hva han prater om. De eneste som når frem til slike er de moderate muslimene. På samme måte som en muslim ikke når frem til en ekstremistisk kristen.

Det er her Abid Raja, først og fremst, kommer inn. Han sto opp og sto i mot de ekstremistiske kreftene i går. Det har han fått mye pes for. Jeg kan love at det ikke bare varer noen timer, eller noen dager. Der er ekstremister som vil huske han om et halvt år, om et år, og sende mail til han med trusler, med hånord, ord som er ment å tråkke på og såre han for at han våger å stå for det han tror på. Derfor sendte jeg en mail til mannen. Jeg vet at folk flest sender mailer til politikere, til journalister, eller andre offentlighetspersoner, først og fremst for å rakke ned på, for å klage, for å syte. Det er så sjelden at noen sender en mail for å si noe godt, for å takke.

 

Hei Abid!

Takk for at du tar et standpunkt mot ekstremisme, også når det gjelder muslimsk ekstremisme.

Takk for at du viser at muslimer flest er vanlige mennesker som ønsker å leve vanlige liv, tjene en vanlig lønn, gå på en vanlig jobb, ha et vanlig hus, ha en vanlig bil, og utvikles som menneske – akkurat som nordmenn flest.

Takk for at du viser at muslimer flest er varme mennesker.

Takk for at du er så tøff som du er.

Takk for at du er til! :)

Ha en riktig strålende god dag!

Vennlig hilsen

–Fullt Navn

Jeg vil oppfordre flere å sende en mail til politikere når de står for noe godt, til journalister når de lager gode artikler, eller til andre personer i offentlighetens lys når de står for noe positivt. Det har jeg gjort i flere år, det har alltid kommet gode tilbakemeldinger på det. Noen ganger til og med overraskede (men positive) tilbakemeldinger, for det er så sjelden at folk får gode, hyggelige mailer når de gjør noe godt. Abid svarte meg for øvrig, kort men konsist:

 

Tusen takk for slike gode ord. Det hjelper når trusler og skjellsord hagler!
 
Abid

 

Stakkars mann. Jeg synes han er tøff som våger å stå mot et slikt press fra andre!

Legg igjen en kommentar

