Sex og Kjærlighet

kärlek

 

 

I dag skriver VG om kvinner som opplever at de har bedre sex når de blir eldre. Ikke fordi de har mer sex eller på noen måte gjør noe annerledes, det er bare det at de slapper mer av og har et nærere forhold til den de har sex med. Selvfølgelig blir det bedre når man ikke lenger hemmes av tankene om “hvordan ser jeg ut nå?”, “ser han på føflekken min nå?”, “ser jeg tjukk ut fra denne vinkelen?”, “hvorfor ser han så lenge på meg akkurat der nå?”, osv. Den usikkerheten gjør at man ikke får noen nærhet i det seksuelle, bare en følelse av å måtte “strekke til”, at man må leve opp til noe hele tiden. Etter hvert blir en eldre, en slapper av mer, skjønner at “vil han ikke ligge med meg så sier han i fra, siden han gjør det så er det jo noe han vil, med akkurat meg”.

Med det får man også slappet av mer og mer rom for nærhet. Det blir mer plass for hverandre fremfor å fokusere på bare den ene parten.

De ganger jeg husker som best, de minner jeg har som har satt spor i meg, er de ganger da følelser har vært involvert. De ganger det har handlet om noe man har gjort sammen, ikke bare at man har ønsket noe hver for seg. De gleder jeg har opplevd har ikke handlet så meget om det fysiske som det har handlet om det å oppleve noe sammen.

Slik har kjærligheten vært for meg fra første stund, hun jeg forelsket meg i, elsket jeg fra første stund. Det på en veldig unik, spesiell måte. Det var som om jeg alltid hadde elsket henne, jeg hadde bare ikke møtt henne før da. Jeg hadde, helt siden jeg var barn, veldig klare tanker om hvordan “den perfekte partner” ville være. Ikke så meget i utseende som i personlighet. Sterk, selvstendig person, omsorgsfull, veldig varm, ikke bare overfor meg, en person jeg ville føle meg helt trygg på, avslappet av å ha nær meg… Men når jeg møtte henne så var hun så mye mer, mer enn jeg noensinne hadde kunnet drømme om eller tenkt sammen som “den perfekte partner”, hvis jeg hadde anstrengt meg aldri så meget. Og enda mer fantastisk, hun var virkelig. Og som om ikke det var nok, selv om hun var virkelig så overgikk hun mine fantasier.

Bare det å sitte ved siden av henne ga meg en følelse av glede som bruste og sprudlet i hele kroppen, jeg fikk lyst til å hoppe og danse av glede, bare fordi den jeg elsket satt ved siden av meg. Det føltes som om vi hadde en magisk egenskap sammen til å få tiden til å stå stille når vi var sammen.

Sex, med henne, kunne være meget, ertende, rolig, kort, men alltid var det det å være nære hverandre som var det som ga glede.

Tom sex, uten følelser, vil aldri kunne erstatte kjærlighet. Det gir en en form for bekreftelse av at “jeg er ønsket”, men det gir på ingen måte den glede, den følelse av nærhet, som kjærligheten gir.

8 kommentarer

  1. «vil han ikke ligge med meg så sier han i fra, siden han gjør det så er det jo noe han vil, med akkurat meg»

    Jeg er nok ikke helt enig i det. Den tanken er det lett for en ung naiv jente å tenke. Når hun finner ut at verden ikke er slik, blir hun skuffet.

    En eldre kvinne har fått den skuffelsen kanskje. Eller kanskje ikke, men det viktigste er at hun har blitt tryggere på seg selv og sine egne styrker og svakheter. Hun er blitt tryggere på hvem hun er i relasjon med andre mennesker. Hun vet også hvorfor hun vil ha sex med nettopp den mannen. Hun har kanskje lært seg at sex skal være noe man ønsker og ikke noe man er forpliktet til. Jeg trur ofte det er det som skiller god og dårlig sex. Hva slags følelser man har for vedkommende, er ikke like viktig (viktig, men ikke like viktig). Men følelsen av likeverdighet. Jeg trur man kan nyte sex uten at man er dypt og inderlig forelsket. Men selvfølgelig er det enda bedre da.

    Vi kvinner har erfart mang en gang at menn bare er ute etter sex, og da nytter ikke den tanken du beskrev over, dersom kvinnen ønsker noe mer. Men jeg trur allikevel at sex kan være i kombinasjon med et godt vennskap. Men likeverdighet må ligge i basen og man må kunne stole på hverandre og hensiktene man har i forholdet.

    • M-mm. Du har mange gode poeng (og du, du er enormt flink til å ordlegge deg vennen!). Jeg er ikke uenig med deg, men samtidig føler jeg kjærlighet betyr enda litt mer enn du fremhever at det gjør (selv om du tydeliggjør at det selvfølgelig spiller en rolle).
      Jeg tror at det alle mennesker søker og ønsker er kjærlighet. Selv om man blir mer trygg på seg selv og andre etter hvert så tror jeg sex mellom venner jevnført med det å ha sex, eller jeg vil til og med si, jevnført med det å elske med noen man virkelig elsker, noen man føler seg som en del av, er to ganske forskjellige opplevelser. Det første blekner i forhold til sistnevnte.
      Det sier jeg ikke fordi jeg tror eller drømmer, det sier jeg fordi jeg har opplevd det selv. På godt og vondt…

      Det du sier i tillegg kan jo ses fra en annen vinkel, at hun tenker, «han var bare ute etter sex, han følte ikke noe for meg likevel». Det vil si, da føler hun seg ikke elsket. Slik… hun jo gjerne ville med den sexen.

    • Du er inne på det, det er at mer usikre personer, trenger ikke være unge kan også være eldre og usikker for den del, oppfatter at sex, så vel som mye annet i livet, handler om de ytre ting. Utseende, størrelse, antall orgasmer, etc.

      Etter hvert som en blir mer sikker og trygg på seg selv (og andre) så klarer man å fokusere på andre ting, først og fremst det indre. Både i det seksuelle, opplevelser, nytelse heller enn bare selve målet, men også i mennesker og andre opplevelser generelt.

  2. Her er jeg igjen! Bare blitt litt mye annet :-) Holder på å få orden på diverse som må ordnes. Det er litt av en prosess, veldig god prosess.
    Ja, jeg trur jeg er enig i at alle søker kjærlighet på et eller annet vis, men ikke nødvendigvis kjærlighet som er forbundet med sex. Jeg trur disse fint kan skilles. Jeg har ikke fokus lenger på den «kjæreste-kjærligheten» som innebærer sex. Det betyr ikke at jeg ser for meg at jeg skal leve et liv i sølibat. Jeg søker kjærligheten til mitt eget barn. Jeg trenger ingen kjæreste. Vel, fint å ha det også, men ikke nødvendig. Sex kan man fint nyte allikevel. Kanskje jeg aldri har opplevd den kjærligheten du nevner. Vet ikke om jeg egentlig trur på den. Jeg trur nok den er mer en illusjon. De to gangene jeg virkelig trodde jeg hadde funnet det, tok jeg jo feil.

    Jeg trur at mange voksne kvinner har lært å skille mellom sex og kjærlighet og kan leve med dem frigjort. Selvfølgelig ønsker vi alle å få begge deler i samme «pakke», men vi vet utmerket godt at det kan være forbigående, eller bare fra en side. Vi har lært oss hva vi gjør for vår egen del og hva vi gjør for andre. Vi har også lært hvor vi setter grensen i forhold til hva vi gjør for andre. På den måten blir vi mindre sårbare og vi er mer på bølgelengde med mange menn som ser ut til aldri å ha noe problem med å skille sex og følelser. Beklager å si det, men jeg trur nok du er en av få romantiske gutter.

    • Hmmm… Men er kjærlighet forbundet med sex? Eller altså, hva har sex med kjærlighet å gjøre egentlig? Sex i seg er en handling, akkurat som det å kysse er en handling. Derimot blir det en litt tom og trist handling uten noen følelser med i bildet…

      Kærlighet til egne barn er kjærlighet det også. Og kjærligheten har det til felles, uansett hvordan man opplever eller oppdager den, at den gjør at hele ens syn på livet og forståelse av alt… forandrer seg.
      Opplever du ikke det med en mann så vil du oppleve det når du får barn. :)
      Og det unner jeg deg virkelig å oppleve, vennen. :)

      Jeg har aldri opplevd meg selv som særlig romantisk. Jeg synes alltid jeg kommer til kort når det gjelder romantikken. Jeg har venner som får kjærestene sine til å løpe rebusløp rundt i butikkene i Oslo, hvor det venter forskjellige pakker på dem på forskjellige steder, blomsterbutikker, gavebutikker, pub… Og jeg kan ikke unngå å samtidig tenke, «wow! for en fantastisk idé! Noe så storartet ville jeg aldri klart å finne på…».
      For meg er det romantiske rimelig enkelt, bare det å oppleve ting sammen, det å gå en tur sammen i naturen en varm sommerdag, eller ta en tur sammen med hurtigruten… Det å oppleve ting sammen… For meg er det det som er det romantiske.

      Hmmm… Og ja, jeg vet, jeg er naiv. Faktisk er jeg glad jeg er det. Jeg håper den naiviteten, selv om det betyr at jeg blir såret innimellom, ikke er noe som noensinne blir borte. :)

  3. Det siste er bra. Naiv er nok jeg også på et vis. Men litt kokere enn jeg var da jeg var yngre. Og det er vi vel alle. Jeg er enig med deg i synet på romantisk. Det er ikke så viktig med slikt. Noen ganger er noe sånt som et slikt rebusløp et resultat av dårlig samvittighet (noen ganer altså) Det viktigste er helt klart opplevelsen.

    For mange år siden var det en mann som gav meg gave (i form av roser stort sett… men også annet smått og stort) hver eneste dag i en periode. Jeg ble sint på han. I begynnelsen ble jeg sint fordi jeg ikke var interessert. Men samtidig med dette utviklet jo vennskapet seg og jeg fant etterhvert ut at jeg begynte å få følelser for han. Da ble jeg enda mer sint, fordi jeg ville ikke at han (eller noen andre) skulle tru at det var det jeg falt for. Det var det jo ikke. Det var jo all tiden vi brukte sammen og alt vi gjorde og sa som gjorde at jeg fikk følelser.

    Jeg er fremdeles helt uenig med deg i at sex er tom og trist uten følelser involvert. Men jeg klarer ikke forklare det nærmere.

    • M-mm. Jeg er enig med deg i at det ikke blir helt tomt og bare trist uten følelser, men altså, likevel er det mer et jag, et ønske om noe mer, når det er uten følelser.
      Ikke farlig om vi ikke er enige vennen. :)

      M-mm, skjønner den (med rosene). Det gjør jo ting litt vanskeligere. Alt med måte og en må respektere hverandre…

  4. Hmmm… Her er litt statistikk over kvinner og deres holdninger til «casual sex». Statistikk er for all del statistikk, så en får ta det for det det er: statistikk.

    Everyone’s Doing It

    OK, not exactly. But a lot of women have done it at least once. We found that 82 percent of women ages 18 to 63 have had at least one casual sex experience in their lifetime.

    Your Numbers

    Casual sex is a one-time deal for many women; 39 percent of women told us they’ve only had one or two casual partners. About a quarter of women have slept with about five people sans a relationship and only five percent have been with more than 20.

    kilde: http://www.tressugar.com/TresSugarSELF-Magazine-Casual-Sex-Survey-Results-16742092

    PS. En skal ha det i bakhodet at disse tallene kommer fra Sambandsstatene. Men statistikken viser altså at kvinner kan ha sex uten at kjærlighet er med i bildet. Og likevel nyte det. Ikke at det er noen grensesprengende nyhet, men…

    Likevel mener jeg at det er en sak å ha sex fordi en trenger varme, nærhet – det er noe ganske annet å ha sex med noen man elsker, har dype følelser for. Noe ganske annet faktisk.

Legg igjen en kommentar

