Sær Humor

Komisk eller tragisk?

 

Jeg har sær humor. Det gjør at jeg noen ganger ler når andre ikke ler, noen ganger ler ikke jeg mens andre synes det er så komisk og morsomt, det som skjer. Dette er en av de gangen jeg ikke ler. I det hele tatt (se gjerne videoen før du leser mine kommentarer til den videre). Jeg forstår faktisk ikke helt hva det er som skal være så morsomt med denne videoen. Øynene? Det at gutten gjør store øyne og innser hva det er som kommer til å skje? Så blir barnet vettskremt og moren ler og synes, “nei så artig, han ble skremt av en leke-klovn, hahaha”. Hun laget videoen for at mannen hennes som tjenestegjorde i Irak skulle få se den. Hadde jeg fått en slik film ville jeg bare blitt irritert. Det blir jeg nå likevel, hmh. Jeg hadde aldri kunnet gjøre noe slikt mot et barn. Det å se de øynene og vite hvor fælt en skremmer barnet og hvilken frykt en setter i barnet. Hva hvis barnet får klovnefobi som større? Hadde det vært meg som gjorde noe slikt og barnet utviklet klovnefobi som 7-åring, løp og gjemte seg i frykt når han så en klovn, ville det ikke gått den gang da det ikke hadde stukket i meg og jeg hadde tenkt på den episoden der og lurt på… Samtidig lurer jeg på om hun ville gjort det? Eller ville hun ledd av gutten sin igjen og synts at det bare var moro å se han blir skremt av noe så uskyldig som en klovn? Gah…

Meh, jeg tar ting for seriøst noen ganger. Smilefjes som rekker tunge Men… En sak er at det skjer noe som gjør at barnet blir skremt, det er noe ganske annet å utsette barnet sitt for noe slikt, vel vitende…

Jeg fikk tilsendt linken som noe morsomt å se på. Jeg klarer bare ikke se på dette som morsomt. Det er bare tragisk å se på for min del.

35 kommentarer

  1. Jeg er helt enig med deg. Dette er ikke morsomt. Hadde jeg klart å skremme barnet mitt slik, hadde jeg slettet filmen tvert om det var tatt opp på film. Det var jo sikkert ikke meningen at ungen skulle bli så skremt, så når skaden er skjedd. Hvorfor sende det videre som humor? Jeg fikk rett og slett helt vondt inni meg.

    En kompis sendte meg en gang en sms av en mann som voldtok et esel. Han syntes tydeligvis det var morsomt, uten å tenke på at jeg kunne bli støtt av det. Jeg ble så støtt at jeg ble helt kvalm og vurderte å melde det til politiet. Noen ganger angrer jeg nesten på at jeg ikke gjorde det. Jeg syntes det var virkelig grovt.

    • Det er vel det at gutten får store øyne som enkelte oppfatter som komisk. Dette er noen som er godt voksen, eldre enn meg, som sendte meg… Men jeg har møtt mennesker på over 60 som har vært mer infantile enn andre personer jeg har møtt som ikke en gang har nådd voksen alder.

      M-mm, men før eller siden kommer karma og biter den fyren et sted vedkommende skulle ønske han aldri ble bitt… Og onde meg føler en smålig glede et eller annet sted langt inne for at skjebnen tar igjen på slike personer.

  2. Foresten… jeg synes det er veldig hyggelig at du linker til min blogg av alle bloggene du følger med samme tema :-)

    • :) Du tar opp interessante tema, selv om det er personlig så er det likevel i samme kategori: ting jeg synes er interessante.

  3. Angående det første: Helt enig! Karma… alt slår tilbake på deg selv, på et eller annet tidspunkt…. helt sikkert…

    Tusen takk… det er alltid spennende å diskutere med deg, så helt klart at vi engasjeres i de samme sakene ja :-) Morsomt at jeg endelig kan følge din blogg… på tide at jeg lager en link til deg også… men det RSS-greiene tar alt for stor plass synes jeg, og jeg skulle gjerne hatt en liste slik at det nyeste innlegget alltid legger seg øverst i lista. Så jeg venter å ser til jeg finner noe bedre. Må da gå an å lage en slik widget gjennom en eller annen nettside, for så å kopiere inn koden.

    • M-mm, det blir litt rot ut av det. Nå har jeg så pass med plass på siden at jeg har plass til litt rot. Men du har rett i at en slik ordentlig liste hadde vært noe.
      Kommer du over en slik widget så si i fra. På momangen! Jeg gjør selvsagt det samme. :)

  4. Jeg satt igang en liten jakt nå, men det har jeg gjort før, uten resultat

  5. Nei, gir opp… har prøvd mange ganger tidligere også… har jo ikke tid til slikt…

    • Hmmm… Der er noen widgets. Men det ser ikke ut til at jeg kan installere noen så lenge jeg er gratis-bruker. Får du til å installere, du som har betalt?
      Hvis du kan så fant jeg denne:
      http://wordpress.org/extend/plugins/simple-rss-feeds-widget/screenshots/

      Den lar en putte inn en hel haug med RSS-feeds i en og samme widget. Aner ikke om de nyeste feedsene kommer øverst. Det er vel det som er litt av poenget? Hmmm… Skal se om jeg finner noe slikt.
      Prøv den i hvert fall. Får du til å installere den så vet jeg det kanskje er verdt å betale for wordpress.

  6. Jeg betaler ikke til wordpress. Jeg har lastet ned wordpress til min server og håndterer bloggen selv derfra, litt annerledes og egentlig et litt annet program enn det du bruker. Har du søkt på dette innstikket under «innstikk» til venstre i menyen din?

    Uansett. Jeg har lastet ned et annet innstikk. Jeg er ikke helt fornøyd, men det ligger nederst i høyremargen hos meg nå. Jeg får det ikke til å ordne seg slik at det siste innlegget kommer øverst nå heller, men jeg får iallefall med tittelen på siste innlegget og en thumbnail.

  7. Nei, nå ser jeg at du har nok ikke muligheten til å søke opp og installere innstikk slik som jeg nei. Da vet jeg sannelig ikke

    • Det ble da greit i alle fall. :)
      Nei, jeg skal nok klare å leve med det oppsettet jeg har. :)

  8. Lurer foresten på hva som har skjedd med min strøm på bloggen din siden det står «ukjent strøm» men det retter seg vel.

    • M-mm, den blir sånn innimellom. Aner ikke hvorfor. :-S
      Prosjekt: Baby har visst tatt en BabyCFC. Det må være skjedd i løpet av de siste par dager, jeg var innom bloggen hennes for bare noen dager siden, da var den fortsatt lesbar. Mnåja, jeg skjønner godt hun trekker seg tilbake litt… Litt synd, det er jo nå det blir ekstra spennende da! Nååh. :)
      Du da? Tror du du kommer til å trekke deg tilbake når du..?

  9. Argh… jeg gjorde selvfølgelig en endring i en kode i går. Nå får jeg verken logget inn på ftp-server eller på bloggen. Får ikke gjort noen endringer what so ever…. sikkert derfor det står ukjent strøm også. Jeg lurte litt på om det kunne være det i går siden jeg fikk en feilmelding etter at jeg hadde rettet opp en annen feilmelding. Tenkte jeg skulle vente til i dag med å ta det, men det dummeste var visst å logge seg ut, for nå kommer jeg ikke inn. Da blir det support neste. Argh… skulle ønske jeg skjønte disse kodene… men det er jo et eget studie

    • Ah. Jenta har oppnådd zen. Hun har skjønt hvorfor han helst ligger unna all koding og hele den pakken… ;)

      Joa, huff, det er noe -herk- det der med koding. Jeg har prøvd meg på slikt i flere runder, men endt med å gi opp hver gang. Nå er det så mye å holde styr på også, CSS og en masse andre ting jeg ikke helt vet hvordan eller til hva en koder.
      Det er ikke moro… Faktisk ganske frustrerende faktisk. :-/

  10. Ah… jeg klarte det…. enda mer tilfredsstillende enn å gi opp :-D

  11. Ja, jeg skjønner godt hvorfor prosjekt baby har gitt seg. Jeg vet ikke hva som skjer med meg og min blogg… tiden får vise. Trur nok jeg kommer til å holde koken. Jeg synes nok dette er altfor viktig til at jeg kan gi meg.

    • Så flink du var da vennen! :D

      Jeg tror det er litt det som er «problemet» med denne saken, de som brenner for det brenner for det så lenge de selv opplever problemet. I det de stilles i en annen situasjon så faller de bort fra saken. Da har de jo annet å prioritere og tenke på…
      Så all ære til de som kjemper videre, selv om de ikke lenger selv står i samme «situasjon» lenger!

  12. Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!

    Et godt og viktig råd som er vanskelig å leve etter… helt klart

    • M-mm. Jeg er nok ikke den flinkeste til å etterleve det, føler jeg. Men når jeg blir engasjert for noe så kan jeg gå inn med en «bring it on!»-holdning. På godt og vondt; noen ganger kan konflikter løses litt bedre enn å bare gå rett frem og ta tyren ved hornene.

  13. Nei, det er vel de færrseste som klarer å leve etter den til punkt og prikke… men det er bedre å prøve å engasjere seg for noe enn å ikke gjøre det i det hele tatt da. Noen ganger har jeg følelsen av at enkelte jeg prater med ikke bryr seg om noe, og knapt nok om sine egne rettigheter.

    • Det er du ikke alene om å oppleve. Jeg opplever det som en farlig situasjon også, alt for mange tar de rettigheter vi har for gitt. Jeg tror ikke folk er klar over hvor lett de kan forsvinne, ofte med argument om å «spare penger».

      «Volksgenosse» er et ord som er litt vanskelig å oversette til norsk. Det betyr noe omtrent som «folkevenn», men du er en del av folket samtidig. Litt vanskelig å forklare, men jah. Plakaten betyr: «60,000 tyske mark koster disse syke menneskene i året. — Folkevenn! Dette er også dine penger»». Og med det innførte man mord på personer med en eller annen lidelse eller skade.
      Nå høres det ekstremt ut i dag fordi det er så fjernt, men det er jo den samme retorikken frp bruker og har brukt i mange år, «innvandrere koster penger, fremmedkulturelle bidrar ikke med noe, muslimer tar penger av staten når de bygger moskéer», osv. I krisetider vil staten, det være seg Ap eller noen lenger til høyre, også stramme inn på rettigheter «fordi det koster penger». Jeg skulle bare ønske de tenkte slik om krig…
      Rettigheter kan bli borte med et pennestrøk. Og så lenge ingen er opptatt av de vil det skje uten noen større protester. I verste fall vil det til og med skje uten at noen legger merke til det…

  14. Huff ja…

  15. Det man brenner for har ingenting med om man blogger eller ikke blogger å gjøre… Det forsvinner ikke selv om man kanskje velger å dele tankene sine i et mer privat rom. Ikke betyr det at man ikke «kjemper» videre heller. Ville bare fortelle det siden jeg er så heldig å kjenne Prosjekt Baby ;)

    Er forøvrig enig i at denne videoen ikke er humor. Fikk vondt i magen av å se den :(

    • Du har rett i det vennen :)
      Litt trist at hun trekker seg tilbake likevel da…

  16. Jeg vet ikke om jeg skal føle meg beæret eller fornærmet.
    Jeg så at jeg var linket opp til et innlegg om ”Dårlig humor”: noe jeg synes passet bra, for dette må da være en spøk. Unnskyld meg, men hva vet dere egentlig om meg og mine grunner til å stenge bloggen min for en periode? Det at jeg ikke ønsker å blogge akkurat nå har da absolutt ingenting å gjøre med at jeg plutselig ikke står for det jeg har sagt tidligere. Jeg forstår det rett og slett ikke. Satt og lo for meg selv da jeg leste kommentarene deres, for dere er dessverre helt ”på jordet”.
    Men takk for oppmerksomheten! ;)

    • Sowwy… Jeg så ikke innlegget ditt før nå. :-/
      Nå skal det ikke være noe problem for deg å kommentere. Du må bare le :)
      Men så lenge en ikke vet så lurer en jo… Det er ikke riktig det jeg mente da. Men at en får andre prioriteringer og andre ting å tenke på.
      Du har for all del dine grunner til å trekke deg tilbake litt. Likevel synes jeg det er litt trist da.

  17. Ja, det synes jeg også. Hun er fantastisk flink med ord :)

  18. Alle har jo sine grunner. Slik vi kjenner Prosjekt: Baby, så vet vi jo at hun er engasjert. Hun har også skrevet om et veldig personlig tema, og selvfølgelig har jeg enorm forståelse for at hun lukker dørene til det private rom. Jeg vurderer det jo selv fra tid til annen. Jeg klandrer absolut ikke henne.

    Jeg merker selv også at helsen min setter en effektiv stopper for hvor mye jeg klarer å engasjere meg. Det gjelder nok for flere. Vet heller ikke om det er helsen. Det er kombinasjonen av helse og jobb og hverdagen generelt. Slik er det vel flere som har det. Det er viktig å sette ned foten å stoppe opp og tenke på seg selv også.

    Mitt hjertesukk gikk nok mer på et generelt grunnlag til samfunnet og jeg kritiserte nok like mye meg selv i det for jeg skulle ønske jeg hadde så mye mer å gi, men det har jeg ikke.

    Ofte skulle jeg ønske at jeg var født 30 år tidligere, slik at jeg kunne være ung og engasjert på 70-tallet. De hadde så mye viktig å kjempe for da og de var så mange sammen.

    • En venn av meg, han er høyremann forresten av alle ting, synes ungdommen er så tafatt i dag. På 70-tallet, hvis man møtte opp som lærer og sa «god dag» i klasserommet så reiste ungdom seg og spurte, «hva mener du med en god dag? hvordan er denne dagen god?».

      Jeg tenker selv tanken, «om jeg bare hadde vært født før». Det farlige er at jeg garantert ville forsvunnet over til et eller annet regime der ideologi og det å kjempe for noe sto sterkt. Men jeg husker også Olof Palme var en enorm person i sin tid. I en tid da det het at man var en demokratisk sosialist, ikke en sosialdemokrat. Folkhemmet som mer eller mindre er dødt, snufs… Jeg husker vi leste og pratet og hørte om han selv når jeg gikk i barnehagen.

      *sukk* Nå skal jeg ikke forsvinne helt bort og vekk her… Men du er ikke den eneste som har tenkt den tanken. :)

    • Jeg prøvde å poste et innlegg tidligere, men dette ble visst ikke godtatt av moderator (?).

      Jeg regner ikke mitt engasjement etter hvor mange blogginnlegg jeg skriver, eller hvor mange kommentarer jeg etterlater i andres blogger. Det håper jeg heller ikke at andre gjør… Mitt engasjement går nok mer ut på å dele mine tanker og meninger med mennsker jeg omgås med i hverdagen. Og jeg har kommet dit at jeg ikke trenger en blogg for å formidle det som er viktig for meg akkurat nå.

  19. Huff… nå føler jeg meg skikkelig teit altså. Det var virkelig ikke mening å fornærme på noen som helst måte. Håper du skjønner det. Vi har helt klart ingenting med dine grunner til å stenge bloggen. Det hele startet jo egentlig med at jeg trudde det var noe galt med blogger, for jeg trudde plutselig det gjalt alle blogger-bloggene jeg hadde på lista, så viste det seg at jeg var litt rask med å konkludere, og så fant vi ut at du hadde stengt din blogg. Jeg syntes jo det var litt trist for jeg har likt å følge deg (men det er kun min egen egoistiske tanke).

    Jeg skjønner ikke helt hvor det ble til kritikk av deg, for det var det ikke. Jeg og Andreas sukker vel stadig over at vi skulle ønske oss tilbake til 70-tallet med stort engasjement, 8.mars-og 1.mai-tog. Og ja… elever som stiller dype spørsmål… Det var vel egentlig en generell samfunnskritikk vi kom med og desverre virket det som at vi kritiserte deg. Egentlig er vi jo veldig imponert over den jobben du gjorde ved å skrive brev til de politiske partiene og ellers det du har skrevet. Vi kommer til å savne det. Mistenker ikke på noen som helst måte at du ikke står for det og jeg synes heller ikke det er så rart at behovet for en blogg ikke er der konstant.

    Du foresten: Hva mente du med: «Jeg prøvde å poste et innlegg tidligere, men dette ble visst ikke godtatt av moderator»
    (på kommentaren sto det at du svarte min kommentar, så jeg lurer på om det har noe med meg eller min blogg å gjøre. Jeg håper ikke spam-kontrollen min har fjernet noe du har skrevet uten at jeg har sett det?)

    • Nei nei, det med «jeg skrev et innlegg tidligere» var et sidespark til meg. Jeg godkjente Et Ønske sin kommentar og så ikke i samme slengen at det var en kommentar til å godkjenne.

      Babyklar: Det var aldri meningen å såre eller noe. Unnskyld. Det var bare, som Ønskemor skriver, det at det ene førte til det andre, av tanker. Din blogg som ble stengt og andre som også trekker seg bort etter at ting skjer i livene deres… Og så spant tankene videre på det.
      Ønsker deg av hele mitt hjerte all lykke til videre! :)

  20. ok, mysterium oppklart… en gang til postet jeg litt raskt.

    Ja, litt trist over at jeg kommer til å savne bloggen din jeg også…. men jeg håper vi møtes en dag :-)

Legg igjen en kommentar

