En vise jeg har hørt før

motext

 

Jeg har nettopp vært ute en tur med en venninne av meg. Hun er singel, etter 30-og-noen år i forhold og ekteskap med samme mann. Han, et sted rundt de 50, har funnet seg en annen kvinne. Jeg har møtt han kun en gang før. Han slår meg som den typiske “alfa-hannen”. Det vil si, en person som er hyggelig og grei, for all del, men ikke omtenksom og omsorgsfull. Fordomsfull som jeg er mistenker jeg at denne visen går slik som dette: etter en tid, alt fra noen måender til et år +, så går han (og hun nye) lei, han oppdager at han hadde det bedre slik det var. Ikke fordi han elsket hun han var sammen med, men fordi hun han var sammen med ga han mye som han nå savner. Og refrenget, mistenker jeg, går slik at hun kommer til å gå tilbake til han. Hun finnes ikke styrke til å klare seg på egen hånd. Veldig sårbar jente. Jupp, hun er godt og vel 10 år eldre enn meg, likevel tenker jeg på henne som en jente. Ikke fordi jeg ser ned på henne, men fordi jeg føler hun er ung til sinns.

Jeg er fordomsfull når jeg tenker slik, jeg vet. Likevel, det er det jeg ser ligger i luften. Det finnes ingen tro, for min del, selv om jeg ikke har møtt han sammen med “den nye”, på at “dette er ekte kjærlighet”. Det finnes de som finner den i litt mer voksen alder, men ikke mennesker som ikke bryr seg om fra før. Er man kald og ser stort sett bare seg og sitt så finnes ikke det i en å elske.

Samtidig lurer jeg på hvordan jeg kan være så overbevist om det, jeg tror jo på at sosiopater kan bli varme og gode mennesker. Ikke at de kan være det, men at de kan bli til det. At de kan utvikle seg bort fra den sosiopatien.

Men begjær er ikke det samme som kjærlighet. Det er begjæret, jakten, lysten på kjærlighet.

Jeg håper hun styrkes denne tiden og kommer underfunn med at det ikke blir bra å gå tilbake, når (ikke hvis – det er jeg overbevist om) han kommer og ber henne om å komme tilbake igjen.

Kyniske meg.

Legg igjen en kommentar

