Problemet A.B.B.

terror

 

Den 22 juli var jeg usikker på hva/hvem, men hadde en tanke om at det kunne være to, muligens flere, personer fra Ghadaffi som var sent hit for å ta hevn. Med litt penger er det faktisk ikke særlig vanskelig å få kjøpt en god del fyrverkeri i Russland og ta seg over grensen. I radioen pratet de om at det var observert mørkhudede personer på Utøya. Det gjorde meg enda mer overbevist. Vi bombet og kriget i Ghadaffis land, så hvorfor ikke?

I dag vet vi hele historien bak. En gal mann. Jeg var veldig opptatt av, kort etter, å forstå hvem han var, hva som hadde gjort han til den han var. Jeg leste manifestet hans som, for meg i alle fall, mestedels inneholdt en masse bla bla bla. Det eneste jeg synes var interessant der var hans beskrivelse av sin oppvekst. Han hevdet den hadde vært plettfri. Så nær som på feminister som hadde ødelagt samfunnet, mente han. Likevel var det tydelig, for meg i alle fall, at han aldri hadde noe normalt, nært, forhold til sin far. Det ble bekreftet i ettertid slik faren opptrådte i media. Jeg tror ikke han har hatt en normal eller god oppvekst.

Jeg er veldig glad i å sette meg inn i og forsøke å forstå. Ekstremister som kommer fra midtøsten eller andre deler av den arabiske verden er, for meg, ikke særlig vanskelige å forstå. Der de kommer fra vokser de opp med en holdning om at kvinner ikke er like kloke og rasjonelle som menn. Kvinner er, slik de oppfatter det, i for stor grad styrt av følelser og for lite av fornuft. Samtidig er det hennes feil hvis noen mann får lyst til å ha sex med henne. Er det så vanskelig å forstå? De har vokst opp med disse holdningene, denne kulturen, i 20-30-40 år, fra de var små. Dette er hva de har lært seg. I deres syn er det vi som er ekstremistene, vi som lar kvinner få jogge ute i bare shorts og trenings-bh om sommeren, vi som lar kvinner få dra på byen på egen hånd uten at slekt er med og overvåker og passer på så hun ikke har sex med noen og blir “uren”. Slik de oppfatter oss er det vi som er ekstremistene, ikke dem.

Men ABB blir jeg ikke klok på. Han prater i manifestet sitt hin om kristen kultur, hin om liberalisme. Å ene siden skal mennesker være frie til å leve sine liv som de vil og det er en kultur som er viktig at vi tar vare på her i Europa, å andre siden må vi passe på “våre” kvinner og se til at de bare får hvite barn, blir hjemme og forblir huskoner.

FrP har fått så ørene flagrer i ettertid for at han var medlem der. Jeg er ikke enig i den kritikken. Det må så være at de har det til felles at de har lite respekt for innvandrere, men FrP har aldri tatt til orde for drap på noen. Faktisk, om noe, har FrP akkurat det formildende trekket at det er et demokratisk parti som ønsker å kjempe for sine meninger med demokratiske midler. Til forskjell fra enkelte andre partier på enda mer ekstrem høyre fløy som har kommet og gått, som har tatt til orde for kastrering, drap, utryddelse, osv. Om noe så fanger FrP opp disse ekstreme elementene og gjør de ikke-voldelige fremfor å tale voldets sak. ABB gikk jo lei dem og trakk seg ut, nettopp fordi han ikke fant meningsfeller i det partiet.

De trekk ABB har, de politiske holdninger om at en må drepe og krige i et fredelig Europa, har han fått fra Storbritannia, ikke Norge. Det finnes langt mer ekstreme elementer der, elementer som er helt fremmed for oss her i Norge. Der finnes det mennesker som på fullt alvor ønsker at man skal gå ut i gatene, marsjere rundt og finne alle som ikke er hvite, dra de ut på gatene og slå dem ihjel. Der finnes det elementer som er så hinsides det vi kan tenke oss… Der er det ABB har vært og alliert seg med tankemåten og ideologien deres.

Men jeg får ikke helt puslebitene til å falle på plass. Det ER en grunn, selv om det for oss andre, inklusive meg, virker helt fjernt, til at han dro til Utøya for å drepe barn og ungdommer. Han gjorde ikke det bare for å komme på tv eller i pressen. Han gjorde det fordi han ønsket å oppnå noe. At han er sosiopat, at han mangler medfølelse og det å sette seg inn i og forstå andre er hevet over en hver tvil. Men det forklarer ikke hvorfor han gjorde det han gjorde, bare at han var i stand til å gjøre det.

Jeg har ikke energi til å lytte til talene hans, til å se på bildene av han eller følge med i pressen på hva som skjer rundt han. Likevel ønsker jeg å forstå… Jeg vet det virker absurd. Men vi må forstå skal vi kunne forhindre at slikt skjer igjen. Straff alene holder ikke. Straff alene forsøker de med over dammen, borte i Sambandsstatene. Der har de vanvittige straffer for selv enkle forseelser. Og, i verste fall, blir du dømt til fengsel en tredje gang i løpet av ditt liv er det kjørt, da får du livstid. De ekstreme straffene gjør at ungdom velger å skyte vilt rundt seg, på samme måte som ABB gjorde, på skoler, blant folk. Eller, hvis de blir stoppet i en vanlig rutinekontroll, kjøre villmannskjøring og risikere både andres liv og lem, i tillegg til sine egne, fordi de frykter å bli sittende i mange år fordi de har litt dop i bilen. Straff alene hjelper ikke. Det drepes og voldtas for fote i fengslene der borte, fordi folk sitter inne på livstid. Hva har de å risikere ved å drepe noen i fengselet? Få 80 år i tillegg til livstid? Når du vet straffen din vil være ekstrem har du ikke lenger noen grenser som holder deg fra å gjøre ekstreme ting. Da er det bare om å gjøre så mye ondskap som mulig for å ta igjen på samfunnet før du blir sperret inne.

Straff alene holder ikke. Vi må forstå. Det føler jeg ikke vi gjør når det gjelder ABB. Vi forsøker ikke en gang. Vi fordømmer bare. For all del, det han gjorde var grusomt, men uten forståelse for tanken bak, logikken, hvordan tankerekken hans fungerte… Vil vi aldri kunne helgardere oss mot at slikt skjer igjen. Vi kan lage alle de lover vi vil mot enkeltmannsterrorisme, men det hjelper ikke. Ikke det spor. Hvorfor ikke? Vel, vi har lover mot voldtekt, har vi ikke? Hvor mange overfallsvoldtekter hindrer de lovene? Hjelper det med fler lover mot det? Blir det færre overfallsvoldtekter da? Forstår en ikke hva som skjer som gjør at overfallsvoldtekter skjer er det også så mye vanskeligere å forhindre de. På samme måte med slik tankerekke som står bak ABBs handlinger.

Jeg vet jeg er naiv. Jeg vet jeg er godtroende. Men jeg vet også jeg har et poeng.

Legg igjen en kommentar

