Krig er helt forferdelig grusomt

STERKE BILDER! Dette er trass alt bilder fra krig.

 

Det er umulig for meg å understreke i ord hvor forferdelig jeg mener krig er og hvor enormt sterkt jeg avskyr krig. De hus, de hjem som er avbildet i videoen over, er vanlige hjem med vanlige mennesker. Dette er mennesker som drepes helt uten noe mål, uten noen mening. En av personene hører man si i bakgrunnen et par ganger, “as salaam aleikum”, “fred være med dere”. Han vet at hver gang en granat faller ned er det sannsynligvis mennesker som dør

Disse menneskene har ikke gjort noe galt. Alt de har gjort er å stå oppreist, rakrygget og talt for sin rett som menneske å få leve i frihet. Som har demonstrert for demokrati og folkestyre. I stedet blir de bemøtt av en despot, Assad, som dreper sitt eget folk i håp om å skremme de, kue de, så de ikke våger å tale han i mot, så de ikke våger å kjempe for sin frihet mer.

Han dreper sivile mennesker som gjemmer seg i sine hjem.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal si annet enn at jeg avskyr krig. Jeg hater krig så inderlig at jeg finner ikke ord.

2 kommentarer

  1. Krig=hat och förstörelse.
    Det leder aldrig till något gott.
    Det visar också människan från människans mest primitiva och ociviliserade sida.

    • Ja, just precis! Det är så otroligt att det finns människor som tror att krig är något bra. Det att mörda oskyldiga människor och låta folk lida för till något gott.
      Jag har mött ungdomar från forna Jugoslavien som kommit hit till Norge som inte fick sova den första tiden dom var här för att det var så tyst. Inga skott, inga granater, inget skrikande. Det hörs konstigt ut, men när du är van vid det så ger det en trygghet, för då vet du var «det hemska» är. När det är tyst så känns det som om «det hemska» ska komma smygande på en när som helst. Man får en ångest. Och det är personer som ändå inte upplevt krig på väldigt nära håll.
      Det finns inget bra med krig, det förstör bara människor. Både dom som driver med det och dom som tvingas in i det.

Legg igjen en kommentar

