En tur på akutten

Malmö Allmäna Sjukhus, Akuten

 

Jeg var en tur i Malmö forrige helgen. Møtte igjen gamle venner, søsken av gamle venner, foreldre, familie, nye familier av, osv. Søndag kveld var vi, jeg og hun jeg overnattet hos, på besøk hos en venn av henne. En italiensk fyr som laget helt nydelig mat. Vel, det meste gikk ned. Så begynte jeg å spise på kjøttbiten han hadde lagt ved. Da satte den seg plutselig fast i halsen. Ikke hele kjøttstykket altså, men en kjøttbit. Ikke ville det opp, ikke ville det ned. Prøvde jeg å svelge vann for å presse det ned kom vannet bare opp igjen. Saliv kom opp igjen som hvitt skum. Gah. Det var helt forferdelig. Så endte opp med å dra på akutten.

Vet ikke om jeg burde fortelle alt, men… Fyren hadde drukket. Ikke mye, men ikke en gang mer enn bunnen på et glass er for mye for min del. Jeg var skeptisk. Nåh. Han hadde et alkometer (hva? hvorfor har man slikt liggende i heimen?) som han blåste i for å berolige meg, han ga null i utslag. Venninnen min, som også hadde drukket, ga alt for meget. Under grensen, men likevel. Nåja, ut bar det og gjett hva han kjørte for merke, om ikke Alfa Romeo. Kjøre gjorde han. Han mente han ikke bodde langt unna akutten, men det ble et godt stykke å kjøre. Heldigvis uten at noe skjedde på veien…

Vel fremme viste det seg at det var to tollere til stede med en eller annen person som det ikke feilet noe i det hele tatt, men de fikk visst ikke bare gå foran, de fikk oppholde hele køen (som besto av meg og en person til) til hva de nå enn skulle der for. Når vi var fremme i skranken for å si i fra til hun som var der ba hun oss strengt om å sette oss et stykke bak og vente på vår tur. Så vi gikk smått irritert og satte oss, vi tre. Det tok litt tid før disse tollerne med tilheng fikk slippe inn. Da ble vi endelig kalt frem til luken. Nå var de kjempehyggelige mot oss, de som satt i skranken. Det viste seg at jeg finnes fortsatt registrert i folkeregisteret i Sverige, selv om det er en 15 år siden jeg bodde der sist.  Jeg var litt bekymret for at jeg skulle ha “falt ut” av systemet deres og at det ble en del vanskelig papirarbeide, men dette gikk smertefritt. Ikke trengte jeg stort av ID heller, de så på førerkortet mitt sånn vagt, men det holdt.

Vel inne på akutten ble jeg tatt imot av en sykepleier som anviste oss til en ventedel av “öron, näsa, hals”-akutten. Hun ringte og fikk ordnet med røntgen og fortalte oss hva som foregikk i forhold til min situasjon og holdt oss oppdatert. Kjempehyggelig dame! Men så var det venting og mer venting. Etter over en time ble vi sendt videre til røntgen, som var et godt stykke å gå til. Det nye sykehuset i Malmö er blitt stort! Nåh. Gjett vår forbauselse da det ble mer venting. Så slapp jeg endelig inn på røntgen, hvor jeg fikk beskjed om å vente. Etter å ha ventet en stund ble jeg spurt om jeg hadde noen med meg? Jo da, svarte jeg. Da fikk jeg beskjed om at jeg like godt kunne gå ut og vente. Weee…

Uinteressant informasjon, men: All denne tid hadde jeg en spy-pose med meg som jeg spyttet i, for salivet ville ikke ned. Det ble til flere desiliter i denne…

Nåh. Når jeg endelig slapp inn på røntgen fikk jeg noe kontrastvæske jeg skulle holde i munnen, når jeg fikk beskjed om det og svelge når jeg fikk beskjed om det. Jo da, på noe som så ut som en dataskjerm så man halsen og alt i tverrsnitt på røntgenmaskinen. Som var gigantisk.
Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, tok dette i munnen og når jeg fikk beskjed om det svelgte jeg. Da så hun legen kjøttbiten, som endelig ga etter. Irriterende nok. For jeg ble litt bekymret for at jeg opptatt deres tid unødvendig. Jeg fikk mer kontrastvæske å svelge, men hun kunne ikke se noe unormalt på bildene der. Dog, forklarte hun, jeg har noen membran i halsen som sannsynligvis er litt “harde”. Så jeg må inn på gastroskopi så kan de utvide disse membranene. Det er helt normalt, mente hun på.

Gastroskopi, usj! Det er en helt forferdelig vond opplevelse. På sykehuset ble jeg sendt tilbake til venteværelset jeg først var i på “öron, näsa, hals”. Der ringte sykepleieren til legen som hadde ansvaret for meg og ville gjerne ordne time til meg for gastroskopisk undersøkelse. Problemet var at jeg ble ikke der i mer enn en dag til, så det gikk ikke. Men jeg fikk beskjed om å si i fra til legen min hjemme så han kunne skrive en “remiss” (?) til en undersøkelse.

Det tok tid, mye venting. Dog, dette var en søndags kveld, natt til mandag, så de hadde lite personell på vakt. Jeg kom inn søndag 2230, jeg ble utskrevet mandag 0130. Hele tiden, fra jeg ble innskrevet, var det en lege som var ansvarlig for meg og min situasjon. Akkurat det føles veldig trygt. Slik at han måtte se min journal og godkjenne min utskriving før jeg kunne bli utskrevet og fikk gå derifra. 320 svenske kroner kom det på. Det er jo ingenting. Menneskene, var hele veien, forutenom i førstingen med det med skranken, veldig hyggelige. Meget god service!

Vel, i lørdags holdt det samme på å skje igjen. Så da ble det til å kontakte fastlegen min. Jeg har til og med privatnummeret hans… Hvorpå jeg forklarte hele situasjonen. Han fortalte meg det kunne ta opp til et halvt år før jeg fikk noen gastroskopi, fordi det er heller mange som skal ha det nå. Gah. I Malmö ville jeg kunne ha fått det på under en uke. Her tar det et halvt år. Hvorfor? Hva er det med vårt system som gjør at det blir slike køer jevnført med det svenske? Hmh.

Så nå går jeg spent og venter på om jeg vil få noen tortur-time i den nærmeste fremtid. Gastroskopi er tortur. Det er alt annet enn hyggelig. Men det er jo nødvendig…

7 kommentarer

  1. Nammen..?! Uff..:(

    Gastroskopi er jo virkelig ingen morsom opplevelse..
    Men er disse mebranene farlige? Kan de fjernes på noen måte??

    Synd att du måtte ha en slik opplevelse! Får bare håpe dette ordner seg fort så du slipper å gå å gruve deg så!
    Du får ha med noen som kan holde deg å hånden og passe pent på deg! :)

    Gode tanker sendes!

    • Nei, gastroskopi er ingenting man gjør for moro. Likevel var det visst kø for å få gjort det. Hmh.

      Membranene farlige? De er i halsen for å hjelpe til med å presse ned maten når man svelger den. Slik at den går ned og ikke opp :P
      Du kan tenke deg hvordan det har sett ut på tv når de har vist frem stemmebåndene og hvordan de fungerer. Noe slik er det som membranene ser ut. Altså, ikke farlige i det hele tatt. :)

      Dette blir jeg nok til å gjøre alene… Usj.

      Takk vennen! :)

  2. Vilken historia och så mycket «besvär» för en liten köttbit..?

    Jag har aldig gjort gastroskopi men har hört att det inte är alls trevligt. Hoppas det går bra.

    • Gastroskopi är frivillig tortyr, ja. Väl, sett från den ljusa sidan, jag fick testat Malmös nya akut. :) Mycket fint må jag säga! Fantastisk arkitektur…

  3. Hua vilken obehaglig upplevelse!!

    En remiss är en «beställning» – att en notis går iväg till den som ska genomföra undersökningen/behandlingen att de ska fixa en tid till patienten :)

  4. Åååh nå føler jeg meg blond!!! :P

    Tenkte ikke på det i det hele tatt, jeg trodde det var en hoven kul på begge sider eller noe sånt.. Uff jeg er surrete!!
    Nå spørr jeg sikkert dumt igjen, men har du fått noen svar på hvorfor de membranene blir «harde», som du beskriver?

    Uansett, hørtes ikke godt ut!!
    Og masse lykke til når den tid kommer :)

    • Jeg var hos lege for litt siden og fikk sjekket det der i halsen. Det var fortere gjort enn jeg hadde ventet faktisk. Alt så strålende fint ut, og det var alt jeg fikk beskjed om. Hun som sjekket meg sjekket ikke halsen så meget som hun sjekket nede i magen. Men problemet mitt var jo i halsen? «Nei, alt så glimrende ut». Hun henviste meg videre til noen som kunne måle trykket i svelget i det jeg svelger. *sukk* Jeg vurderer å ta en ny tur til Malmö for å få tatt en skikkelig sjekk der for dette systemet vi har her opplever jeg ikke som helt seriøst… Dessverre.

Legg igjen en kommentar

