Hva feiler det Anders Behring Breivik?

 

Dokumentaren over må sees i sin helhet for å forstå mitt innlegg her. Jeg mistenker at dette er noe av det samme som ABB er utsatt for og har opplevd. Han nekter å prate om sin barndom og mener at den er irrelevant for hans psykiatriske diagnose. Jeg mistenker at mannen selv har opplevd noe som har gjort at han ikke lenger ser på mennesker som mennesker med følelser men som roboter av kjøtt og blod, styrt av tilfeldige kjemiske stoffer i hjernene sine. Forskjellen på jenta i dokumentaren og ABB er at han er langt mer tilpassingsdyktig. Det er det som kommer frem i retten, han leser media og ser hvordan psykologer og andre oppfatter han, så retter han seg etter det og forandrer sine uttallelser basert på det. Han sier det han tror folk vil høre heller enn det han faktisk tenker og føler.

Hva skjer med et menneske som er så pass distansiert fra, først og fremst andres følelser, empati, medfølelse, omtanke for andre, men også til dels sine egne følelser og opplelvelser? En slik person kan ikke oppleve glede på andres vegne, kan aldri oppleve lykke. Lykke kan ikke oppleves materielt, det må andre mennesker inn i bildet for å oppleve det, det må kjærlighet til…

Lykke kan man oppleve midt i det verste av det verste. Lykke, det er å oppleve at en er kommet ut av huset en har betalt ned lånet på og eier går opp i flammer, sammen med alt arbeide en har jobbet med i mange år, men man står der med barn og mann/kone og alle har kommet levende fra det, man står der og klemmer hverandre mitt i denne sorgen og er bare så lykkelig midt i det triste.

Er ABB da sinnssyk? Akkurat det kan ikke jeg uttale meg om. Jeg har faktisk ikke gjort meg noen tanker om hvorvidt han er det eller ei. Selv om jenta i videoen er så ung som hun er og så distansiert fra følelser for andre som hun er så vet hun likevel så alt for godt hva hun gjør og hva det gjør med andre. Ikke det spor av tvil i mitt sinn om at ABB har visst det samme. Også før han gjorde dette. MEN vi må ikke bli så fulle av hat at vi bryter ned det demokrati vi har brukt så mange år på å bygge opp. En person som er sinnssyk kan faktisk ikke styre sine tanker, forstår faktisk ikke hva h*n gjør.

La oss si Per er gal. Paranoid schizofren. Han får rare tanker innimellom og klarer ikke styre de. En dag blir han arrestert, med blod over hele seg, en kniv i hånden og sittende og forsøke å trøste sin døde barndomsvenn som han har stukket opp magen på. Han skjønner ikke hvorfor vennen hans er så stille, han har jo “skjært bort” det onde som var i han og alt det onde, all den røde ondskapen har rent ut av vennen hans. Likevel så er det ikke liv i vennen hans og han forstår det ikke.
Et slikt menneske er faktisk ikke i stand til å forstå det han har gjort. Det kan være det går opp for han senere, men slik loven vår og straffesystemet vårt er utformet så skal slike mennesker på psykiatrisk institusjon for å få hjelp, ikke i fengsel.

Det er dette de lærde strides om, passer ABB inn i en slik beskrivelse eller ei? Jeg håper han blir dømt som gal. Eller altså, utilregnelig. For hva hvis han blir kjent tilregnelig? Da betyr det at vi sier at “det finnes tanker som friske mennesker kan tenke som kan få de til å gjøre noe slikt”. Da er det ikke lenger slik at bare i ekstreme tilfelle når noe går virkelig galt med et menneske så gjør h*n noe slikt, da sier vi at selv helt normale mennesker som deg og meg kan få for seg å gjøre noe slikt bare vi leser de samme ting og begynner å tenke i de samme baner som ABB har gjort.

Jeg mistenkte tidlig at ABB ikke har hatt en god oppvekst. Det er det eneste som interesserte meg i manifestet hans, hans liv og hvordan han har hatt det. Faren hans, som tidlig hevdet at han ikke har hatt noe med sønnen sin å gjøre siden sønnen var 15 og faren kuttet all kontakt med han, gir meg veldig sterkt inntrykk av selv å ikke bry seg stort om sinn sønn. Om jeg var ABB sin far ville jeg med en gang ha blitt opprørt og lurt på hva jeg gjort galt og, ikke minst, HVORFOR? Hvorfor ABB gjort dette. At på til ville jeg sett til at ABB hadde visst at jeg var glad i han, samme hva og samme hva som skjer fremover. Men hvorfor, kjære du?

Jeg er ganske sikker på at det er skjedd noe med ABB som har gjort at han… ikke er helt frisk.

3 kommentarer

  1. Intressant!
    Jag vill också veta mer om Breiviks uppväxt.
    Såg du det norska programmet fsom bla intervjudade hans styvpappa?
    Journalisterna ansåg då att han var «trevlig» Men denne styvpappa gav mig kalla kårar.
    Jag vet inte när styvpappan kom in i B:s liv och hur länge han stannade där.
    Men det är också en sådan sak jag skulle vilja veta mer om. bland annat.
    Breiviks biologiska pappa är är rätt märklig tycker jag.
    Det är märkvärdigt tyst om B:s uppväxt tycker jag.
    Kanske av hänsyn till mamman och systern?

    • Nej, jag har inte fått sett det programmet. Men jag vet vilket du menar. Jag har bara en känsla av att jag kommer att bli så ledsen inne i mig av att se det. Jag misstänker också att han har något som gör att han uppfattas som så «trevlig» och «schysst», mens han egentligen bara spelar ett spel för att han har sosiopatiska drag som han döljer. Hans första reaktion var att ta avstånd från sin son, att göra det så tydligt som möjligt att han inte har haft något som helst med honom att göra sedan han var 15 och att han tyckte att sonen var en skitstövel redan då och därför bröt han all kontakt med sonen.
      Ja, helt klart intressant detta, att det är så tyst omkring ABBs barndom. Han vill själv inte säga något om den annat än att den varit «god» och «bra»/»positiv». Hans agenda styrs av att han inte vill bli sett på som galen för då förlorar hans manifest sitt värde, då är det bara galna ord skrivna av en galen man.

Legg igjen en kommentar

