Kjønnsdiskriminerende reklame

Hvorfor er det mannen som må trosse naturkreftene for å få gitt kvinnen en presang? Her faller vi tilbake i typiske kjønnsmønstre, mannen skal være tøff og sterk, mannen skal være den som stiller opp for kvinnen, mannen skal være den som gjør og kvinnen skal bare ta i mot.

Hva ville vi ha tenkt hvis kjønnsrollene ble snudd? At han var svak og veik som ikke klarte å fikse seg et par egne handsker. Det er hva vi ville tenkt.

Hadde det vært et lesbisk par ville det ha vært helt greit at den ene kvinnen stilte opp. Hun ville i så fall ha blitt sett på som “mannen i forholdet”, som så mange tror at homofile forhold består av, “en mann og en kvinne, den ene er mannen og den andre kvinnen, selv om de begge er av samme kjønn”.

Fordi vi forventer fortsatt, i 2012, at mannen skal være den sterke tøffe og kvinnen den svake og veike.

Og ja da, reklamen er søt den. Her er musikken som hører til. Opprinnelig laget av Frankie goes to Hollywood. Jeg visste at jeg kjente igjen den teksten! Smilefjes som blunker

3 kommentarer

  1. Spennende blogg du har laget. særlig interessant å se noen tanker om menn, kvinner og likestilling fra et maskulint synspunkt. Legg meg til, så legger jeg deg til :)

  2. Det är därför jag gillar comhems reklam med Judit och Judit;). Här får Judit och Judit vara actionhjältar:
    http://www.youtube.com/user/ComHemAB?v=tL9EuCGTEHk

    PS. Jag har slutat att blogga men du slipper mig inte ändå, Andreas;). Jag kommer att fortsätta att läsa din blogg

  3. Jag älskar också comhems reklam men snögubben/snögumman är rätt söt.
    Det finns riktigt hemsk reklam som den där man ska få tanken till gruppvåldtäkt.

    OT. jag ser att du länkar till English Russia. Det är min favoritsajt och jag kan sitta i timmar och läsa och se på alla vansinnigheter och vackert som finns där. En favorit är när en kille ska montera en luftkonditionering på ett höghus och det är högst upp och han klättrar ut och sätter sig på den för att nå ner till fästet. Det ilar i hela kroppen på mig.

Legg igjen en kommentar

